Utjecaj pripremljenosti na sigurnije obavljanje planinarskih aktivnosti
|
| ---3. 07. 2019 21:10:24 |
-
| (+1) |  | |
|
|
|
|
| miri3. 07. 2019 22:17:08 |
@primoza, pun si nekih savjeta od uzgoje nadalje. Znaš, ne ide uvijek sve kako čovjek želi. Prije dva dana doživio sam nesreću svoje bliske osobe. Na sreću s blažim ozljedama, ali ipak potrebna pomoć GRS (najljepša hvala njima). Stavljati ljude u neke "instant" planince čini mi se od tebe vrlo grubo.
| (+8) |  | |
|
|
|
|
| jax3. 07. 2019 22:42:18 |
Khm, ovako. Sad ću govoriti malo po sjećanju, ali prije nekog vremena već sam se malo bavio tim pitanjem. I izlazio iz mog zapažanja da u stvari uopće nije istina da se nesreće u planinama događaju samo neiskusnima. I otišao malo kopati po biltenima stranih službi spašavanja (mislim da je bila austrijska ona koja je radila prilično detaljnu analizu nesreća i sudionika) - i utvrdio da sam u suštini imao pravo. Dakle - jednostavno ne drži da se uglavnom spašavaju samo neiskusni, nepripremljeni i neopremljeni planinari. Spašava se sve, i iskusne i neiskusne, kod zahtjevnijih (npr. stjenovitih) spašavanja pak posebno prevladavaju iskusni. Ili moje zapažanje koje će još netko morati opovrgnuti - resda se radi o samo jednoj konkretnoj situaciji, ali ipak - mislim da je strahovita iznimka da nekog neiskusnog planinara zaspe snežni plaz. U stvari su ovdje upravo manje iskusni konzervativniji i ne zalaze u planine u rizičnim uvjetima, nesreće pak događaju iskusnima koji su u principu dobro znali u što se upuštaju. Zašto se dakle toliko priča o "Čehima u sandalama"? Jednostavno zato jer su mnogo prikladniji za medijsko moraliziranje. Naravno, priče o iskusnom GRS-ovcu koji se odmakao ispod Jalovca pa ne možemo opremiti toliko slikovitim pridevima kao one o nesretnim Čehima na spustu s Prage. Ukratko - na dnu - budimo aktivni, trudimo se biti fit. Budimo ali i skromni, poštujmo planine i budimo svjesni opasnosti koje tamo vrebaju na nas. Čak i tako dobra fizička pripremljenost nam ne jamči nikakvu dodatnu sigurnost. Nesreće u planinama događaju se svima, uz to bolje pripremljeni planinari uglavnom više i riskiraju - i opet smo na istome.
| (+8) |  | |
|
|
|
|
| grega_z_brega3. 07. 2019 23:33:42 |
ne ne... zašto treninzi, ajde?
| (+6) |  | |
|
|
|
|
| janezs735. 07. 2019 13:22:09 |
Podržavam raspravu o pripremljenosti... što se više o tome priča, manje će biti nerazumnih nesreća u prirodi nasploh... Fizička pripremljenost utječe i na doživljaj poteškoća i moguće napade panike, stoga iznimno važno utječe na naše reakcije u planinama. Kad smo iscrpljeni, stvari se često ne latimo ispravno (rationalno), iako bismo ih bez problema riješili na početku ture... Trening je nužan, ali pitanje vremena nije tako jednostavno - u današnje vrijeme pritisci na poslu su veliki, ljudi smo navečer uglavnom psihološki iscrpljeniji (možda čak više nego fizički), zbog čega jednostavno nemaš energije da se makneš negdje, čak i da si našao vrijeme za to ... Moje vlastito zapažanje (na svom tijelu) je sljedeće: ključ je očuvanje kondicije i snage zimi, kad je kretanja nasploh manje nego u toplom razdoblju... Za to često koristim austrijske niže-ležeće ferate - pomažu mi održavati osnovnu razinu kondicije, snage i psihološke pripreme na izloženim prolazima... budući da sam iz Maribora, mogu održavati kondiciju i (ili možda samo) usponima na Pohorje (ali i to se prije ili kasnije navučeš... Trčati nažalost ne mogu, zbog koljena... ali uvjeren sam da je svaka vježba koja opterećuje srce više nego dobrodošla. Na kraju neka komentiram izjavu načelnika GRS-a iz članka u Večeru, koju je Primož referirao gore: porast nesreća na feratama je naravno jasan, jer jednostavno proizlazi iz najbrže rastuće aktivnosti u prirodi; ako se pak taj trend normira na broj ljudi uključenih u te aktivnosti, broj nesreća je znatno veći na stazama koje ne spadaju u tu kategoriju. Najbolji bolan primjer bio je nedavno na Komarči, koja očito ne spada u tu kategoriju. PZS i GRS zatvaraju oči, ali činjenica ostaje: naše staze su "planinarska romantika", označene ali u stvari neosigurane; često na 500 visinskih metara imamo oko 100 dužinskih metara ostruge i nekoliko klinova, često samo ovo drugo. Zbog izuzetne krhkosti naših alpa te su staze uglavnom izuzetno opasne za nekoga tko nije naviknut hodati po takvom terenu, bez uvpijanja u ostruge, svaki pogrešan korak je koban. Iskustvo se stječe samo vrlo dugom kilometražom i sposobnošću duge koncentracije (to također spada u kondiciju!). Šljunčane ploče nas prate svuda. I u takvim uvjetima, osiguranje naših ZZP ostruge od ulaza do izlaza bilo bi nužno. Koliko smo daleko od toga, znamo svi koji redovito obilazimo planine...
| (+5) |  | |
|
|
|
|
| Branee5. 07. 2019 13:59:21 |
Ova rasprava nastala je čisto bezveze, jer oni koji su turisti (naši ili strani), ovdje gore ne čitaju i ih to općenito ne zanima, tako da kome pišete? Čemu svrha rasprave, tko još bi to čitao i što će se zbog vaših komentara promijeniti?
| (+5) |  | |
|
|
|
|
| prokofjev_5. 07. 2019 14:21:54 |
Rasprava i tema nastala je zato jer je ON to htio. Mi svi smo primoza, jer mu pomažemo pumpati da uživa sam u sebi i svojoj pameti. I u svim svojim titulama: - kralj preznojenih selfija na planinama - kralj uspona na stari grad, Veliku planinu i kr nekam - kralj špehomera - kralj sveznanja o svemu, osim o sebi - kralj sukoba na planinama - kralj mature 2019 - kralj kraljeva
| (+19) |  | |
|
|
|
|
| Misantrof5. 07. 2019 20:36:38 |
U slučaju da ne razumiješ engleskog jezika, automatski si primitivac?
| (+6) |  | |
|
|
|
|
| djimuzl5. 07. 2019 20:54:43 |
Mene pak više zanima tko mu lajka ovo.. Za njega je ionako prekasno...
| (+11) |  | |
|
|
|
|
| Branee5. 07. 2019 21:59:05 |
Jer ionako nema smisla ni u jednom smjeru ova tema, odlučio sam staviti selfi noge
1
| (+8) |  | |
|
|
|
|
| Daaam5. 07. 2019 22:14:08 |
A pa si izmjerio špeh? Ej neću reć.. noga izgleda dobro ali nisam siguran je li prošla test pripremljenosti za obilazak Dobrče.
| (+6) |  | |
|
|
|
|
| Branee5. 07. 2019 22:19:40 |
Ne, moram ići k stručnjaku
| (+7) |  | |
|
|
|
|
| grega_z_brega5. 07. 2019 23:22:13 |
Branee, ful imaš gadnu venu na listovima. Sviđa mi se sve
| (+3) |  | |
|
|
|
|
| exwannabe6. 07. 2019 08:48:02 |
djimuzl 5.7.2019 Mene pa više zanima tko mu lajka ovo.. Za njega je itak prekasno... **** vjerojatno 2/3 obitelji  I ako se izrazim njegovim vlastitim riječima za takve ego primitivce jedini lijek je potpuna ignoranca. Samo pogledajte kako ga je zapeklo odmah, jer nitko nije komentirao njegove pisanije.
| (+11) |  | |
|
|
|
|
| VanSims6. 07. 2019 17:20:13 |
Ne zanima me ovo prepiranje i debata o @primoza, ali snažno se slažem s zadnjim odlomkom @janez73. I ja sam više puta, i na ovom portalu, upozoravao na lošu osiguranost naših jako zahtjevnih staza. Obično me pregazili komentarima poput: - ova staza je odlično osigurana (idi preko granice vidjeti što je dobro osiguranje, a kamoli odlično, osim na stazama određenog tipa npr. slobodno penjanje) - treba i malo paziti i imati odgovarajuća znanja (da, res ali takvi obično biramo teže i odročne staze, staze za opću upotrebu morale bi biti bolje osigurane da se nesreće spriječe uprkos lošoj pažnji i neznanju) - imaj poštovanje prema onima koji ih besplatno postavljaju (sva poštovanja radnicima na terenu manje onima koji planiraju takve staze i taj tip osiguranja, za koje sam na nekoj austrijskoj stranici naletio na posmjehljiv izraz 'slowenisch gesichert'). Drago mi je da ima još ljudi koji misle kao ja i da će se možda nešto u budućnosti promijeniti, ako već imamo npr. zastarjele koće čija obnova manje važna od obnove ili bolje opremljenosti staza.
| (+4) |  | |
|
|
|
|
| VanSims6. 07. 2019 18:50:38 |
Da, ali to su obično ili manje poznati alternativni pristupi na planinu ili t.n. 'staze za gurmane'. Lep primjer kod nas npr. staza preko Plemenica na Triglav. Dok su stazu iz Kredarice kao jednu od rijetkih prometnih skoro osigurali po zapadnim standardima, stazu preko Plamenica nisu i dobro da nisu, neka ostane kakva je, za gurmane koji žele izbjeći glavne prometne staze na njega. U inozemstvu čak u bliznjoj susjedstvu: SZ greben na Gartnerkofel. Tko zna za tu stazu? Malo njih. Penje se do II- stupnja, na njoj ni jedne kuke. Staza nije za mase i tako odgovarajuće skrivena, tako da na sedlu između Gartnerkofela i Kammleiten gdje se odvaja nema nikog smjerokaza, oznake počinju tek nekih desetak metara sa staze i nađeš ih samo ako znaš za stazu. Ili staza na Košutnikov turn s austrijske strane, desno od desne (teže ferate). Sam nisam čuo za nju i uhvatio sam je samo zato što sam zbog snježnog polja morao zaobići pravi ulaz u feratu. Mislio sam da je to to i čekao kad će se pored oznaka početi i kuke. Do spoja staze na feratu, tek malo nakon visećeg mosta, nije bilo niti jedne, ugodno penjanje oko dvojke cijelo vrijeme. Kasnije tražio opis na netu, nisam našao i tako ne znam točno reći za koju stazu ide, ali iskusnima preporučujem.
| (+1) |  | |
|
|
|
|
| Branee6. 07. 2019 20:14:46 |
Ej grega, kad ti se tako sviđa, dobij jednu, u planine sam danas otiš'o "na crno", bez liječničkog, bio sam na ŠP, neznat ća doktor, jebeš, ejga.
1
| (+6) |  | |
|
|
|
|
| turbo6. 07. 2019 21:30:05 |
Na SZ grebenu Krniških skala nema niti metra dvojke, vrh svega smjer je lako pratiti zbog starih markacija. Dvojka, klasična, je npr. JV greben na Dolkovu špicu. Predivno. Ili Oltar iz Velike Dnine, tu je dvojka do škrbine među Malom Poncou i Oltarom i na jednom mjestu više već konkretnija. Bajkovita tura. I Rušica je lijepa dvojka, dolje na gredici prije ulaska u grapu možda čak nešto teža. Nezaboravna tura. Gotovo školski primjer dvojke je početak staze na Grauzario, nad sedlom Portonat. Za sada samo taj skok gore dolje, za trening recimo, na nešto lakše nastavak računam uskoro. Ako se uhvatiš za stijenu, još nije dvije, čak i ako se držiš obje ruke 
| (+6) |  | |
|
|
|
|
| VanSims7. 07. 2019 11:04:32 |
Jedan od opisa SZ grebena na Krniške skale (ispravka za njemačko ime gore) kaže da je najzahtjevniji dio -II. Tamo su sad postavili i jednu petlju za osiguranje. Ostatak vjerojatno nesporna jedinka za sve. No, recimo Koban-Prunnerjeva na Coglians u mnogim opisima opisana kao mjesto dvojka, ali meni nije bila nigdje. Različiti ljudi, različite ocjene (otud izraz 'ocjena' jer nije točna vrijednost). To smo utvrdili već u temi o Gradiškoj turi, kao i da na takve 'ocjene' nisu imuni ni iskusni alpinisti na bergsteigen.com.
| (+2) |  | |
|
|
|
|
| lino7. 07. 2019 13:21:40 |
Branee, ne kompliciraj. Noge imaš kao manekenka iz mondene družbe. 
| (+4) |  | |
|
|
|
|
| janezs737. 07. 2019 16:18:41 |
Najsvježije iskustvo (po povratku jučer iz kratke Njemačke) - staza preko Praga je samo još jedna staza koju bi trebalo skoro zatvoriti (za mase)... ili barem prekategorizirati u jedva označenu i skoro neosiguranu ... ili barem opremiti upozoravajućom pločom da na ovoj stazi samovarovalni komplet ništa ne pomaže, da je kaciga obvezna i da je na ovoj stazi stalno moguć zdrs zbog šljunka po pločama... još jedan dokaz da su naše planine potpuno neprimjerene za mase koje bez kilometraže iskustva nemaju što tražiti Knafeljčevim markacijama.
| (+3) |  | |
|
|
|
Za objavu komentara morate se prijaviti:
Ukoliko još nemate korisničko ime, morate se prvo
registrirati.